Buss

Linje 69

2013-06-18 02:22 #0 av: Leffe

Linje 69 har lite ändrad sträckning från 19/6 2015.

Från 19/6 2015 är sträckningen Karolinska institutet till Blockhusudden via Odenplan, Centralen, Museiparken och Kaknästornet.

Restiden är cirka 45 minuter.

Linje 69 körde mellan Tomteboda och Blockhusudden via Sabbatsbergs sjukhus, Centralen, Nybroplan och Djurgårdsbron fram till den 19/6 2015

Resan tar ungefär 37 minuter.

Anmäl
2013-06-18 02:23 #1 av: Leffe

Karlbergsvägen 2013-06-12

Anmäl
2013-06-20 10:36 #2 av: Leffe

Vid Nybroplan i början på 1970-talet. SL hade ont om egna bussar

Anmäl
2013-06-20 10:38 #3 av: Leffe

Vid Nybroplan i början på 1970-talet. SL hade ont om egna bussar

Anmäl
2013-06-20 10:38 #4 av: Leffe

Vid Nybroplan i början på 1970-talet. SL hade ont om egna bussar

Anmäl
2013-06-20 10:38 #5 av: Leffe

Hamngatan i början på 1970-talet. SL hade ont om egna bussar

Anmäl
2013-06-20 10:39 #6 av: Leffe

Hamngatan i början på 1970-talet. SL hade ont om egna bussar

Anmäl
2013-06-20 10:39 #7 av: Leffe

Hamngatan i början på 1970-talet. SL hade ont om egna bussar

Anmäl
2013-06-20 10:39 #8 av: Leffe

Vid Nybroplan i början på 1970-talet. SL hade ont om egna bussar

Anmäl
2013-06-20 10:40 #9 av: Leffe

Hamngatan i början på 1970-talet. SL hade ont om egna bussar

Anmäl
2013-06-20 10:40 #10 av: Leffe

Vid Nybroplan i början på 1970-talet. SL hade ont om egna bussar

Anmäl
2014-06-02 21:59 #11 av: Leffe

Hamngatan 2014-06-01

Anmäl
2014-06-02 21:59 #12 av: Leffe

Hamngatan 2014-06-01

Anmäl
2014-06-29 02:24 #13 av: Leffe

Sergels torg 2014-06-27

Anmäl
2014-06-29 02:26 #14 av: Leffe

69K
Hamngatan 2014-06-27

Anmäl
2014-07-10 03:33 #15 av: Leffe

69K 2014-07-07
CDN804

Anmäl
2014-07-12 11:18 #16 av: Leffe

Katarinavägen 2014-07-09
BOD892 MAN Poznan, Polen Lion´s City årsmodell 2009

Anmäl
2014-09-28 19:56 #17 av: krister76

När det gäller linje 69/69K så trafikeras dom i dag med normalbussar! Det är mycket trångt på denna linje. Särskilt på streckan Centralen mot Blockhusudden/Kaknästornet! Svårt att alla kommer med. Linjen borde trafikeras med Ledbuss i stellet!

Anmäl
2014-09-30 11:08 #18 av: Björn.B

#17 Vill minnas att det är trångt ute vid blockhusudden och slingan strax efter.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2014-10-16 16:50 #19 av: KPD

Det var en brokig samling bussar som SL hyrde in på 1970-talet. Även på linjerna 44 och 47 kunde vad som helst dyka upp vissa perioder. Dock undrar jag om det inte var svårigheten att rekrytera förare som var orsaken. Detta var före bemanningsföretagens tid, men bussar med förare kunde man hyra in. En tid trafikerades linje 44 av Råstagaraget, också det på grund av förarbristen i innerstaden.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2014-10-16 16:57 #20 av: KPD

Under Stockholmsutställningen 1930 gick en särskild spårvagnslinje dit, linje 22. Den gick Strandvägen fram och fortsatte sedan förbi Diplomatstaden bort till utställningsområdet.

Jag har lekt med tanken, att den linjen hade kunnat återuppbyggas och förlängas till Kaknästornet. Linje 69 skulle då kunna bli en matarlinje ut till Blockhusudden, medan de stora turistmålen skulle betjänas av spårvagnar. Ska jag vara ärlig, tror jag inte att det är helt realistiskt i nuläget,  men man kan alltid fundera över olika möjligheter.  

Linje 22

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-06-20 23:42 #21 av: Bettan

Från 19/6 2015 en förändrad färdväg.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Anmäl
2015-08-03 11:45 #22 av: KPD

#11, #12 Är inte dessa bilder tagna från Norrmalmstorg med Berzelii park i bakgrunden?

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-08-04 13:54 #23 av: Björn.B

#22 Ja man ser staketet och cykelbanan i bakgrunden från parken.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2015-08-06 01:36 #24 av: Leffe

#22 #23 Helt rätt. Måste ha varit bra sömnig när jag la ut bilderna.

Anmäl
2015-08-06 09:00 #25 av: KPD

#24 Lika trött idag? Ändrade du text på bilderna 2 - 10 också, eller missade jag den texten tidigare? De bilderna är från Nybroplan. På flera av dem ser man Dramatens lyktstolpar.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-08-06 13:20 #26 av: Leffe

#25 De är tagna vid hållplatsen Norrmalmstorg

Anmäl
2015-08-06 20:57 #27 av: KPD

#26 Det är inte möjligt.

Bild 2 visar hörnet av Nybrogatan och Birger Jarlsgatan. Till höger ser man en av Dramatens karakteristiska lyktstolpar. Bakom den svarta bilen står Margaretha Krook staty numera.

På bild 3 skymtar man Hovstallets byggnad längst till vänster. Även på denna bild syns en av Dramatens lyktstolpar. Den stora byggnaden är belägen i hörnet av Sibyllegatan och Strandvägen.

Bild 4 och bild 8 är tagna på ungefär samma plats som bild 3, men här ser man inget av Hovstallet.

Bild 5 och bild 7 visar Birger Jarlsgatan upp mot Stureplan. Bussen på respektive bild kommer från Norrmalmstorg.

Bild 6 och bild 9 visar hörnet av Hamngatan och Birger Jarlsgatan. Melanders blomsterhandel skymtar bakom respektive buss.

Bild 10 är ännu en bild av hörnet Sibyllegatan och Strandvägen, men här ser man mer av Strandvägen bort mot kröken vid Grevbron.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-08-06 21:05 #28 av: KPD

Titta gärna på denna bild av Dramaten vid Nybroplan. Här ser man lyktstolparna, som finns på några av bilderna ovan och huset i hörnet av Sibyllegatan och Strandvägen. Vid Tornbergs klocka skymtar man Hovstallet i bskgrunden.

Dramaten

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-08-06 22:42 #29 av: Leffe

Ska ändra, men 5,6,7 och 9 är jag tveksam

Anmäl
2015-08-07 05:04 #30 av: KPD

Huset på bild 2 ser man till höger på bild 5 och 7. Det är hörnet av Birger Jarlsgatan och Nybrogatan. Till vänster på bild 5 och 7 ser man samma hus som på bild 6 och 9. Det är hörnet av Hamngatan och Birger Jarlsgatan.

Det är mycket trevliga bilder. Jag mindes inte alla olika bussar som gick på linje 47, men det var verkligen en kavalkad. Även på linje 44 kunde det dyka upp litet av varje.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-08-07 15:10 #31 av: KPD

En kommentar till: På bild 4 och 7 ser man samma belysningsstolpe med reklamskylt till höger om hållplatstaket på motsatt sida. Fotografen till bilderna 2 - 10 har stått på i stort sett samma plats, men vänt sig åt olika håll för att få bra bilder.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-10-22 00:12 #32 av: Leffe

Klarabergsgatan, Stockholm 2015-08-26
XUC766 MAN årsmodell 2012

Anmäl
2015-10-22 00:14 #33 av: Leffe

Klarabergsgatan, Stockholm 2015-08-26
WZD971 MAN årsmodell 2009

Anmäl
2015-10-22 00:15 #34 av: Leffe

Klarabergsgatan, Stockholm 2015-08-26
TGJ175 MAN årsmodell 2009

Anmäl
2015-10-22 00:16 #35 av: Leffe

Klarabergsgatan, Stockholm 2015-08-26
TGJ175 MAN årsmodell 2009

Anmäl
2015-10-22 00:19 #36 av: Leffe

Sergels torg, Stockholm 2015-06-28
CJX993 MAN årsmodell 2010

Anmäl
2015-10-22 00:19 #37 av: Leffe

Sergels torg, Stockholm 2015-06-28
CJX993 MAN årsmodell 2010

Anmäl
2015-10-22 00:21 #38 av: Leffe

Kungsbro, Stockholm 2015-06-28
EEE013 MAN årsmodell 2009

Anmäl
2016-03-07 01:20 #39 av: Leffe

Fullsatt

Hamngatan, Stockholm 2015-08-16

Anmäl
2016-03-07 01:22 #40 av: Leffe

Kungsbro, Stockholm 2015-08-16
CJX815 MAN A21 årsmodell 2010
Ägare: Keolis Sverige AB

Anmäl
2016-03-07 01:24 #41 av: Leffe

Kungsbro, Stockholm 2015-08-16
BLS634 MAN A21 årsmodell 2009
Ägare: Keolis Sverige AB

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.