Annons:
Etikettbiljetter-och-betalning
Läst 10923 ggr
Bettan
2013-07-05 20:11

SL Access-kort

Den 31 mars slutade förköpsremsan att säljas och ersattes av reskassan – förbetalda resor på SL Access-kortet. SL meddelar att antalet SL Access-kort laddade med reskassa har ökat kraftigt under våren och det finns nu över 1 miljon kort laddade med reskassa. I dag görs 220 000 resor om dagen med reskassan.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
Leffe
2013-07-05 22:09
#1

Har hittills inte använt acess-kortet

TjockaBerta
2013-07-05 22:12
#2

Jag har laddat reskassa på accesskortet men jag tycker det är jobbigt att inte få någon signal om pengar dras eller inte.

Det framgår enligt uppgift inte om man åker inom tidsgränsen eller om det dras pengar för ny biljett.

Man måste själv gå och kolla på någon station hur mycket man har kvar på kortet. Dessutom måste man kolla tiden exakt när man gick genom spärren och vad klockan är nästa gång man passerar. 

Med remsan så såg man tiden direkt om man skulle springa eller inte.

Om man vill åka annat än standardresan måste biljettförsäljaren knappa jättelänge och mycket och när han knappat klart har han ändå bara registrerat de extra "kupongerna". Man måste själv gå runt och igenom spärren för att registrera standardresan. 

(Tror jag! Jag har ännu inte fått något vettigt besked om detta men när jag läst av kortet har bara en "biljett" dragits från reskassan)

>>>Malum domesticum<<<

Leffe
2013-07-05 22:41
#3

Många säger att detta ska vara ett krångligt och svårt system, men snart ska man visst kunna betala med vanligt kreditkort

[ErikP]1
2013-07-05 23:12
#4

Jag tycker att det är jätte enkelt :)

På bussarna så kan man se hur mycket pengar man har kvar efter den har dragit pengarna, Tid kan ej se. Ifall du inte ska åka din standard resa som den är inställd på så trycker du endast på en knapp på apparaten och sedan lägga på kortet. Detta gäller bussar! Fråga chauffören ifall du inte vet!

Sedan på tunnelbanan så måste du gå genom spärren om du inte åker din standarresa och berätta att dom ska ta bort/lägga till en kupong. Endast ett knapp tryck. Ifall du åker din standard resa och inte bryr sig om hur mycket pengar man har kvar så är det bara gå genon spärrarna.

Leffe
2013-07-05 23:15
#5

#4 Verkar ju inte så svårt, men kanske för äldre personer som är vana betala i kassa

[ErikP]1
2013-07-05 23:19
#6

Det verkar inte vara så svårt, Men i början är det svårt. iallafall för mig var det innan jag frågade buss chauförren om hur jag skulle göra :)

Annons:
Bettan
2013-07-05 23:19
#7

Jag har inga besvär med det, men kan som #5 säger tänka mig att de som är vana att betala och visa biljett eller kort kan det vara svårt. Det är ju något helt nytt.

Ha en bra dag

Sport iFokus

TjockaBerta
2013-07-06 08:33
#8

#4

Jag upprepar det jag skrev i #2.

Om man inte åker buss måste man själv gå till en automat för att läsa av kortet och se om man hunnit inom tidsgränsen eller om en ny resa debiterats. Det är mycket opraktiskt. Det finns ingen signal som bekräftar att man åker inom 1 timme och 15 minuter.

Man måste också då minnas hur mycket pengar man har på kortet varje gång och räkna av i huvudet.

De gånger som jag rest utöver reskassan har de lagt till en kupong och dragit den från mitt kort men när jag läst av kortet i automaten så har inte standardresan registrerats i spärren. Då åker jag på böter vilket jag tycker är onödigt. Spärrvakten bör informera mig om att jag måste passera spärren efter att extrakupongen registrerats. Detta har hänt mig alla gånger jag köpt extrakupong. Det finns ingen information någonstans om att jag måste passera spärren två gånger för att hela resan ska registreras. #4Har du verkligen kontrollerat att hela  resan betalats efter att passerat en tunnelbanespärr?

Att resan inte är betald ser inte jag förrän jag är framme och går till en automat och läser av mitt kort. Jag passerar väl inte spärren för att sen gå ut och se hur mycket som dragits från mitt kort för att sen gå igenom spärren igen för att påbörja min resa.

Själva hanterandet att lägga kortet på avläsaren har jag inga problem med. Ni får det att låta som om jag är hundra år och dum i huvudet.

>>>Malum domesticum<<<

Bettan
2013-07-06 09:12
#9

#4 Förlåt mig om du tog det som om jag skrev att du var 100 år och dum i huvudet när jag skrev 

"de som är vana att betala och visa biljett eller kort kan det vara svårt".

Jag är inte heller 100 år och tror inte jag är dum i huvudet, men jag tyckte det tidigare betalsystemet var mycket enklare även om jag nu fått in rutinen för acess-kortet och inte tycker det är svårt längre.

Hur som helst så är du inte ensam att tycka systemet är krångligt. Läs SvD här

Ha en bra dag

Sport iFokus

[ErikP]1
2013-07-06 10:37
#10

Som jag sa tidigare, Om man åker sin standard resa och inte bryr sig om hur mycket pengar och tid som är kvar så är det bara gå genom spärrarna.

Ifall du vill veta hur mycket du har kvar på pengar och tid så ska man gå till spärrvakten. Han kan se hur mycket man har kvar och hur lång tid det är kvar utan att betala något.

#8 Jag förstår inte hur du menar med att gå genom spärren 2 gånger? Sedan så är du inte 100 år och dum. Det är alltid komplicerat när något nytt system börjar fungera som alla måste använda.

Jag  brukar nästan aldrig titta hur mucket pengar jag har kvar, Kollar dagen efter på Mitt SL för att se hur mycket pengar jag har kvar och hur mycket dom drog för resan som jag gjorde.

Ifall det dras en extra kupong så ska man reklamera det till SL!

Leffe
2013-07-06 10:40
#11

En sak är helt klart - tänk vad enkelt det var när man kunde betala kontant för en biljett på bussen

[ErikP]1
2013-07-06 10:54
#12

Det var enkelt och lättare men farligt för chuförren och passagerare!

TjockaBerta
2013-07-07 20:56
#13

#9

jag var lite för snabb såg sen att ditt inlägg var mera allmänt hållet.

#10

Jag har förklarat två gånger att inte standardresan dragits när jag lagt till extra kupong. Efter ett frenetiskt knappande har spärrvakten så småningom gett mig en liten papperslapp, ett kvitto på extrakupongen. Det är allt som dragits från mitt accesskort. Detta har hänt mig tre gånger. Detta ser ju inte jag förrän jag kommer fram och läser av mitt accesskort i en automat eller som du gör,  registrerar ett Mitt-SL-konto och går in dagen efter du rest för att kolla om du debiterats korrekt. Då först har jag sett att jag inte haft giltig biljett. 

Jag kan inte tycka att detta är ett enkelt system för att se att man har haft ett korrekt färdbevis.Och varför de inte registrerar hela resan på en gång vet jag inte. Alltså för att det ska bli rätt måste jag gå igenom spärrarna en gång till. 

Precis som du och även jag skriver så måste jag alltså gå till en spärrvakt för att se om jag hinner påbörja min returresa innan biljetten går ut. Jag kan inte titta på kortet och se att jag kan strosa lugnt till bussen för att det är 10 minuter kvar på biljetten.

Och som jag även nämnt finns det ingen signal som visar om jag debiteras vid byte mellan ex buss och t-bana. Det måste jag själv kolla i en automat, eller hos en spärrvakt alternativt på datorn hemma och då först kan jag kräva pengarna tillbaka från SL. 

Det borde vara olika signaler när man  åker inom tidsgränsen så man direkt ser/hör om man dubbeldebiteras. Detta har varit ett av de vanligaste felen när det gäller accesskorten. Hur ska man se det utan dator/automat? NÄr jag frågat så har jag fått till svar att jag måste fråga en spärrvakt om jag dubbeldebiterats eller inte. Först gå igenom spärren och sen gå tillbaka till spärren och be dem kolla kortet eller gå ut och själv kolla i en automat eller kolla hemma på datorn nästa dag. Smidigt och enkelt? Det tycker inte jag.

Att fylla på kortet och att passera spärren har jag inga problem med det är det andra jag tagit upp ovan som är vansinnigt.

Nu orkar jag inte skriva samma saker en gång till så jag lämnar den här tråden. Hoppas det blev mera begripligt den här gången.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Leffe
2013-07-07 21:57
#14

Tur man åker färdtjänst. Det där låter ju både krångligt och omständigt. Undrar hur betalsystemen är i andra landsting och städer

Leffe
2013-07-12 12:50
#15

Här är en film där acess-systemet presenteras

[Björn.B]
2013-07-14 17:39
#16

På vägen hem idag var det en äldre dam som skulle till Vaxholm med just detta kort. Hon hade problem med att det drogs för mycket pengar på kortet vilket busschaffisen suckade lite och berättade att det händer dagligen.

Upp till toppen
Annons: