Annons:
Etikettspårväg
Läst 2797 ggr
Leffe
10/25/13, 2:25 PM

Snart nytt trafikmedel i Solna och Sundbyberg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 28 oktober startar Tvärbanan med trafik Solna centrum-Alvik.

Annons:
[Björn.B]
10/26/13, 4:39 PM
#1

Jag har aldrig åkt med Tvärbanan men det får jag ändra på till våren.

Leffe
10/26/13, 4:43 PM
#2

Jag trodde man skulle kunna åka hela vägen från Solna C till Sickla, men det är tydligen byte i Alvik

[Björn.B]
10/26/13, 4:46 PM
#3

SL skriver på facebook att man inte har samma signalsystem på sträcken och det skall kopplas in vid ett senare tillfälle.

Leffe
10/26/13, 4:47 PM
#4

Sedan ska man alltså kunna åka hela vägen alltså. Tänk att man inte gör klart allt på en gång

[Björn.B]
10/26/13, 4:57 PM
#5

Tydligen ett äldre signalsystem på "gamla" banan man måste stänga av den och byta alla signaler man tycks ha börjat i våras men vet inte hur längt man hunnit.

Leffe
10/26/13, 5:01 PM
#6

Jag läste någonstans att hela sträckab ska ta 45 minuter att åka. Jag har åkt tidigare mellan Alvik och Sickla samt provåkt Bällsta Bro - Solna centrum

Annons:
[Björn.B]
10/29/13, 5:33 PM
#7

Aug nästa år skall det gå att åka hela vägen utan byte i Alvik säger man på SL när jag frågade idag.

Leffe
10/29/13, 5:37 PM
#8

Har precis läst det. Ska tydligen ske i samband med att sträckan Solna c-Solna station blir klar.

Carrosh
11/1/13, 11:50 AM
#9

Måste nog provåka den biten, tror jag. Riktigt smidigt om man kan ta sig mellan Alvik och Solna utan att behöva åka runt via stan.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Catwoman
11/10/13, 3:54 PM
#10

Har det blivit lugnare med biltrafiken i rusningen nu i Solna?

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

TjockaBerta
11/13/13, 12:12 PM
#11

En otroligt idiotisk och dyr idé som stoppar upp all trafik om något händer. Vid Sundbybergstation går det inte att köra förbi spårvagnen. 

De har grävt sönder gatorna och gjort trafiksituationen ännu värre. Samma som spårvagnen från Sergels Torg till Djurgården. Så dyrt och så otroligt ogenomtänkt. 

Buss är billigt och bra, går att väja med  och dirigera om ifall av olycka, vägarbete eller snökaos. Eller så enkelt att man vill lägga till en ny hållplats eller lägga om turen. Och vägarna fortsätter vara i körbart skick.

Det är endast prestige i detta på skattebetalarnas kostnad.

>>>Malum domesticum<<<

Leffe
11/13/13, 2:48 PM
#12

#11 Jag håller med dig. Skulle kunna tänk mig spårvagnen om den hade gått från solna c till Solna station via Karolinska sjukhuset. Då hade norra sidans boende fått en förbindelse till Karro.

TjockaBerta
11/13/13, 3:29 PM
#13

#12 Det går bra att köra buss i Solna också :-D))

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
TjockaBerta
11/13/13, 4:59 PM
#14

Hemma har vi diskuterat just detta med de olika spårbundna kommunikationsmedel i Stockholm.

Vi har Pendeltåg, tunnelbana, tvärbana, spårvagn, Saltsjöbana, Lidingöbana, Roslagsbana och ingen av dem är kompatibla. 

Hur tänkte man där? 

Jag missade säkert någon spårvidd i ovanstående uppräkning 😃 Jo, den i Alvik, till Äppelviken eller vad det  heter.

Om man väljer att bygga ut/till så väljer man väl ett redan existerande system.

Att man förlänger T-banan är ett bättre alternativ. Den går dessutom redan in till city och gör inte anspråk på mera mark.

I Järfälla har vi väntat på T-banan till Barkarby i mer än 40. Men nu är det ett nytt politiskt parti som varje år kommer på den lysande idén och tar åt sig äran.

Jag tror att det tar 40 år till. 😴

>>>Malum domesticum<<<

Leffe
11/13/13, 5:29 PM
#15

#13 Visst gör det det i trafikplats Solna eller ska vi kalla det parkeringsplats Solna.

Men som jag skrev att hade spårvagnen gått via Karolinska hade jag kunnat förstå lite att de gjorde spårvagnslinjen, men nu finns inget positivt med den

TjockaBerta
11/13/13, 5:52 PM
#16

#15

Aha! Då begrep jag. 🙂

Tänker om gamla och sjuka ska åka spårvagn. Det är inte bekvämt. Det skakar och rycker.

>>>Malum domesticum<<<

Leffe
11/13/13, 5:57 PM
#17

#15 Sitter och tittar ut genom fönstret och ser korsningen Virebergsvägen- Gränsgatan. Klockan är 18 och det är totalt stillastående bilar som bara visar att de har fått ett signalhorn i julklapp. Det är trafiken i Solna. En kommun där man ite vet vad logistik är för något. En kommun där man bygger en stor arena-anläggning utan att ha löst logistiken dit. Det är katastrof och fiasko, men politikerna kan skryta med att Solna har en spårvagn med förbindelse till södra sidan. Ja förstås du måste byta i Alvik för man glömde av någon anledning att det är två olika signalsystem.

Nu vet du vad jag tycker om spårvagnen som inte gör en avstickare till KS

Catwoman
11/13/13, 9:39 PM
#18

Solna och trafik är ingen bra kombination.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Upp till toppen
Annons: