Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

Bussar Pendeltåg Spårväg Tunnelbana Waxholmsbolaget Biljetter och betalning Stationer och hållplatser Färdtjänst Närtrafik Nostalgi Om sajten och iFokus Övrigt
Biljetter och betalning

Näst dyrast i världen att åka buss i Stockholm

2013-12-16 12:41 #0 av: ElLobo

Det är dyrt att ta bussen i Stockholm.

Priset för en enkelbiljett i den svenska huvudstaden är näst högst i världen, enligt en ny undersökning.

LänkNäst dyrast i världen att åka buss i Stockholm

Anmäl
2013-12-16 12:45 #1 av: Niklas

Jag har hört att det är dyrare att åka lokaltrafik ute i landet.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2013-12-16 12:52 #2 av: ElLobo

Jag skulle tro att det varierar väldigt då det är landstingen/trafikbolagen som sätter priserna. Här i Dalarna kostar en enkelbiljett (1 zon) 26 kr.

Anmäl
2013-12-16 13:01 #3 av: Effie

Hur långt får man åka för denna enkelbiljett? Det är ju också intressant.
Tänkte försöka jämföra med Västtrafik, men får erkänna att jag inte begriper vad det står. Men där är priset 36 eller 24 kr (nästa år), beroende på..

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-12-16 13:02 #4 av: Niklas

25 tror jag det kostar i Stockholm.

Anmäl
2013-12-16 13:06 #5 av: Effie

#4 fast enligt artikeln i Aftonbladet som TS länkar till, så kostar det ju 36 kronor även i Stockholm. 

Anmäl
2013-12-16 13:08 #6 av: Cazzos

Såklart att SL:s priser framstår som dyra när man använder sig av svensk valuta. 

64 öre i Sverige är ingenting men omvandlar man det så kanske det är lika dyrt för invånarna som bor i Mumbai? Funderar

Anmäl
2013-12-16 13:19 #7 av: Niklas

#5: Okej, då åker de inte på den billigaste biljetten.

Anmäl
2013-12-16 13:30 #8 av: Effie

#7 enkelbiljett brukar inte vara billigast

Anmäl
2013-12-16 13:42 #9 av: ElLobo
zonkarta-reviderad-2013-10-01.pdf

#3: Dalatrafiks zoner varierar självklart när det gäller själva sträckan; se länk.

Köper man en enkelbiljett med Dalatrafiks reskassa kostar en biljett 20,80 kr för vuxen; se länk.

Anmäl
2013-12-16 14:14 #10 av: Effie

#9 "reskassa" är väl någon form av förköp - alltså att man har laddat något kort, eller liknande? Diverse rabatter finns väl nästan överallt, med förköp och kort som gäller ett visst antal resor och jag vet inte allt. Och då blir det kompicerat att jämföra.

Men det som ursprungslänken handlade om var väl fortfarande 1 st enkelbiljett, köpt någonstans där det går att köpa 1 st biljett och inget mer - ?

Anmäl
2013-12-16 14:35 #11 av: Niklas

Ja, det är väl så. Samtidigt undrar jag hur många som åker på det viset. Jag tror att det är ytterlighetsfall.

Anmäl
2013-12-18 08:56 #12 av: Bettan

Tror inte skillnaden på enkelbiljett är så stor. Däremot tror jag att det är stora skillnader på de olika rabattsystem som finns.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.