Annons:
Etikettbussar
Läst 994 ggr
[Jimmy.L]
2015-03-07 15:33

Hållplatserna som tas bort

Det enda som gav effekt när blåbussarna på Linje 4 skulle gå snabbare var de indragna hållplatserna. SL vill därför dra in mer än tio hållplatser på de fyra stombusslinjerna i innerstaden.

http://www.dn.se/sthlm/hallplatserna-som-tas-bort-nar-bussen-ska-ga-snabbare/

Annons:
Leffe
2015-03-07 22:45
#1

Sitter och tänker på att ju färre hållplatser desto färre resenärer och vad ska man då ha linjen till om man drar in en massa hållplatser och inga åker?

[Jimmy.L]
2015-03-08 07:23
#2

Håller med, det ska ju vara lätt att ta bussen i stället för bilen.

Inkanyezi
2015-03-11 12:15
#3

Jo, men det är ju sättet som man kan få fram bussen fortare, att ha färre resande. Jag körde i elva år på Lidingö, och med felräknade turlistor halkade man efter betydligt när det fanns folk som skulle åka med bussen. Ett par av linjerna sinkades väsentligt av att folk faktiskt klev av och på också. Utan passagerare hinner man köra.

Som jag ser det är det huvudsakligen två problem som gör att bussarna går sakta. Det ena är att det är en himla massa bilar i vägen i trafiken, och det andra är att man måste stanna vid hållplatserna för att folk ska kliva av och på.

Inget av de problemen kan man lösa med större bussar. Ju större bussen är, desto längre tid kan på- och avstigning ta. Bättre med hög turtäthet, så att det inte samlas så mycket folk på hållplatserna, då går det fortare, men det för med sig flera problem, som alla handlar om kostnader, men också om utrymmeskrav.

Fler bussar, där en del av dem halkar efter i sin turlista betyder att man måste lägga regleringstid någonstans, traditionellt vid ändhållplatsen, men också en del hållplatser på mitten av sträckan kan behöva hålltid, för att bussen inte ska gå för tidigt då det har varit mindre uppehåll än normalt. Det betyder att man måste ta upp gatuutrymme för den tiden, och att förarna ska ha betalt också för en del tid då de inte kör folk. 

Efter att ha tagit upp de frågorna fackligt under ett tiotal år insåg jag att det är mer givande att ägna sig åt något annat. Jag slutade. Det var helt enkelt inte värt stressen att sitta i trafiken med ständigt klagande resenärer, som faktiskt har rätt, och man kan inte göra någonting åt det.

Färre hållplatser är inte särskilt smart ur tillgänglighetssynpunkt. Fler bussar som går tätare är en bättre idé ur den vinkeln. Men det för också med sig mer kostnader, medan färre hållplatser och färre bussar minskar kostnaderna.

Så grundfrågan är ju vad trafiken ska vara till för? Om man går med rollator kanse ett par hundra meter mer till hållplatsen innebär att man inte åker alls, och då hinner ju bussen lättare med sin turlista - om det viktigaste är att bussen kommer på den tid som står där.

Upp till toppen
Annons: