Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

Bussar Pendeltåg Spårväg Tunnelbana Waxholmsbolaget Biljetter och betalning Stationer och hållplatser Färdtjänst Närtrafik Nostalgi Om sajten och iFokus Övrigt
Biljetter och betalning

Miljöpartiet: Skrota de meningslösa spärrarna

2015-03-26 08:28 #0 av: Jimmy.L

Personskador, oändliga köer och fusk med kontroller är några av effekterna av spärrarna i kollektivtrafiken. Nu vill Moderaterna ha ännu hårdare tag. Helt fel – i stället borde vi införa en öppen spärrlinje, skriver Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

http://www.metro.se/metro-debatt/miljopartiet-skrota-de-meningslosa-sparrarna-i-tunnelbanan/EVHocy!zUMXlK911XF6/

Anmäl
2015-03-26 08:46 #1 av: VildaVittra

Jag tycker kollektivtrafiken skulle bekostas med skattemedel istället, det skulle motivera fler att använda sig av den och Sthlm behöver mindre biltrafik.
De hade ju ett tag att det bara kostade 20 kr att resa, till och med på landsbygden började då folk använda sig av den trots att de hade en bit till närmaste busshållplats. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2015-03-26 08:57 #2 av: Jimmy.L

#1 Jag skulle vilja se då att man bygger ut främst tunnelbanan den kan inte svälja så mycket mer människor.

Anmäl
2015-03-26 09:05 #3 av: VildaVittra

Kan man i Japan, så kan väl Sthlmare? Cool Skämt åsido, jag tror de värsta topparna kan avhjälpas med fler avgångar och vill man inte trängas så kan man ju alltid åka tidigare. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2015-03-26 09:09 #4 av: Jimmy.L

Visst kan man åka tidigare fast det är ju trångt mellan 06-09 så det är svårt att hitta en lucka. Samma problem med pendeltåg men när Citybanan väl är klar så löser man det med fler tåg. Fler insatsbussar kan ju vara något att prova men risken är att dom fastnar i trafiken.

Anmäl
2015-03-26 09:19 #5 av: VildaVittra

#4 Fast kommer det finnas någon trafik att fastna i om kollektivtrafiken blir gratis? För många kör ju ifrån ställen som Norrtälje osv, de har ju ganska mycket pengar att spara genom att ta bussen istället. 

Anmäl
2015-03-26 09:37 #6 av: Jimmy.L

#5 Du har även nyttotrafiken som man inte blir av med och att det pendlar väldigt många bilar i från kommuner utanför SL:s området. Men kan man bygga ut tuben och infartsparkeringen tror jag många skulle parkera och välja SL

Anmäl
2015-03-26 09:41 #7 av: VildaVittra

Fast de som pendlar utifrån SL så finns det ju faktiskt av idag kombinationskort, det lär ju gå att göra något liknande även om SL blir gratis, även Uppsala skulle ju kunna tjäna på att göra kollektivtrafiken gratis. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.