Spårväg

Nytt hopp om tåg till Rimbo

2015-10-08 15:36 #0 av: Jimmy.L

Norrtälje kommun har lämnat in en ansökan till Sverigeförhandling om nyttan av en förlängning av Roslagsbanan till Stockholms central och Rimbo.

http://norrteljetidning.se/nyheter/rimbo/1.3190083-nytt-hopp-om-tag-till-rimbo

Anmäl
2015-10-08 15:52 #1 av: thenameless

Roslagsbanan gick ju dit en gång men då ville de inte ha kvar den? Tror rälsen finns kvar under asfalten?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Anmäl
2015-10-08 20:32 #2 av: [SebastianR]

Vad roligt!

Jo, roslagsbanan har för en tid sedan gått ända till Rimbo men varför den stängdes ner vet jag tyvärr inte. Men räls och sådant skall finnas kvar!

Anmäl
2015-10-08 21:25 #3 av: KPD

Sträckan Kårsta - Rimbo lades ned 1981, och tanken var att några år senare lägga ned Lindholmen - Kårsta. Spåret är upprivet, men banvallen finns kvar. Det är en stor fördel, för då slipper man kostnaden för att riva det gamla spåret, som var i dåligt skick. Innan man rustade upp Lindholmen - Kårsta var hastigheten på en del av sträckan nedsatt till 20 km/tim, när det var som värst.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2015-10-09 00:45 #4 av: Ride84XL

Om man ska bygga nytt så tjänar man väl på att den gamla banvallen finns kvar också. Det är ju i princip bara på med lite nytt makadam och nya spår då.

Lite kul är det ju faktiskt om man tänker på det historiska värdet. Roslagsbanan är ju t ex den ända smalspåriga bana som finns kvar för vanlig trafik och den har ju en gång gått till Rimbo. Med höjning av sth från 80 km/h till 120 (som varit på tal) och "skip stop" där inte alla tåg stannar på alla stationer (vilket man får bättre möjlighet till när dom byggt ut till dubbelspår långa sträckor) så kan man nog göra den till ett bra resealternativ för många (det som är nackdelen med banan i sin nuvarande utformning är ju att den är så långsam).

Anmäl
2015-10-09 00:50 #5 av: thenameless

Trist att de tagit bort rälsen.. Men det var väl oundvikligt om den var i dåligt skick? Men som nån sade så om banvallen finns kvar underlättar det ju för att lägga ny räls.

Jättebra att de bygger ut spårtrafiken igen så att fler kan ställa bilen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Anmäl
2016-02-11 08:22 #6 av: Jimmy.L

En utbyggnad av Roslagsbanan till Rimbo blir inte realitet den här gången. Staten har valt ut fyra projekt de vill medfinansiera – Rimbo är inte ett av dem.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3544898-tag-till-rimbo-inte-prioriterat-av-staten

Anmäl
2016-02-12 08:46 #7 av: VildaVittra

Haha, jag kommer ihåg när den revs, det var många som var emot det. Kan skicka tillbaka de gigantiska spikar jag fick den gången från rälsen. Och nej, den var inte i speciellt dåligt skick, utan politikerna trodde att framtiden fanns i busstrafiken istället. 

Sedan finns det smalspårig räls kvar i Uppsala också, Lennakatten går på sådan räls, förvisso bara under sommarperioden. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2016-02-12 10:56 #8 av: KPD

Smalspåriga museijärnvägar finns på flera platser i landet:
- Jädraås - Tallås (del av Dala - Ockelbo - Norrsundets järnväg)
- Uppsala Ö - Faringe (del av vad som med tiden kom att betecknas Stockholm - Roslagens järnvägar och senare blev en del av Statens järnvägar)
- Vadstena - Fågelsta
- Hultsfred - Västervik (del av Växjö - Västervik

Som Ride84XL skrev är Roslagsbanan (södra delen) den enda smalspåriga järnvägen med vanlig trafik. Spårvidden 891 mm är tre svenska fot och unik för Sverige.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-02-12 11:09 #9 av: KPD

Roslagsbanan var i mycket dåligt skick. I princip har man de senaste åren byggt en helt ny järnväg på platsen för en gammal. Det finns ingen som helst anledning att beklaga sig över att spåret revs upp på sträckan Kårsta - Rimbo. Jag tror inte att det på resten av nätet finns en, enda meter kvar av spår eller kontaktledningar som fanns 1981.

Den gamla, klena rälsen är borta, kontaktledningsanläggningen är också utbytt. Kurvor har rätats ut och nya dubbelspår har tillkommit.

På 1980-talet sänktes hastigheten på en del av sträckan Lindholmen - Kårsta till 20 km/tim på grund av det dåliga spårläget. Det är nära nog ett under, att banan blev kvar.

Att trafiken är nedlagd mellan Kårsta och Rimbo är tråkigt, men att spåret är rivet medför att det blir billigare att bygga upp järnvägen igen. Rivningskostnaden för det gamla är redan tagen.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.