Annons:
Etiketttunnelbana
Läst 563 ggr
[Jimmy.L]
2016-06-14 08:05

Så vill (S) göra tunnelbanan säkrare

Landstingets politiker träffas i veckan för att diskutera budgeten. Socialdemokraterna vill att man ska satsa pengar på att bygga plattformsdörrar på perrongerna på T-centralen, Slussen och Gullmarsplan.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sa-vill-s-gora-tunnelbanan-sakrare/aRKpfm!jL8qfU4cYl9@APJUcKQcA/

Annons:
Leffe
2016-06-14 10:53
#1

Tänk jag trodde diskutera budget innebar att man pratade om hur man ska spara pengar innan man använder dem

[Jimmy.L]
2016-06-14 15:07
#2

Inte lätt att förstå politiker..

Inkanyezi
2016-07-12 09:46
#3

Alldeles självklart innebär budgetresonemang också vad man ska använda pengarna till, så det är inte det ringaste konstigt att investeringar ingår i budgetarbetet. Däremot är det märkligt att man diskuterar att sätta dörrar enbart vid vissa hållplatser, om det inte handlar om ett pilotprojekt där man vill se hur det fungerar.

Problemet med folk framför tåget har väldigt sällan handlat om att folk faller från plattformen, utan det rör sig främst om framförhopp. Visst kan det ha hänt att någon faller från plattformen, men det är ytterligt sällsynt. Risken är självklart större vid plattformar som är trånga och har väldigt hög belastning. Där är T-Centralen extrem, just genom att den nedre plattformen är väldigt trång, medan Slussen och Gullmarsplan är ganska rymliga i jämförelse.

Som pilotprojekt räcker det faktiskt med en installation på ett ställe med hög belastning. Och om man vill minska frekvensen av framförhopp måste man sätta plattformsvägger längs hela systemet, vilket faktiskt är en dryg kostnad. Eftersom det oftast handlar om framförhopp, och ibland också om att någon blir avsiktligt knuffad, är det inte den höga belastningen som är det stora problemet, utan att det alls kan ske. Hindrar man det på ett ställe, kommer det att flyttas till andra.

Vi har haft flera fall av folk som knuffas ner på rälsen, och det händer spritt och på plattformar och tider där belastningen är låg; Skärmarbrink, Blåsut, Sandsborg, Skogskyrkogården, Hökarängen. Incidenterna framgår av bilder från övervakningskameror, och mönstret är liknande i andra länder.

Att framförhoppen förekommer mer vid stationerna med högst belastning är mer en funktion av att de är mer trafikerade, och hindrar man dem vid Slussen och T-Centralen flyttas de snarare till hållplatserna närmast; Gamla Stan, Östermalmstorg, Hötorget, Medborgarplatsen. Men de förekommer också på ställen där det knappast rör sig något folk alls. Jag hade en gång ett framförhopp när jag körde buss, och det var på ett riktigt folktomt ställe där man knappast förväntar sig att det ska finnas någon alls vid den tiden på natten. (Han misslyckades, jag hann bromsa och väja.)

Så att plattformsväggar diskuteras i budgetarbetet är som jag ser det självklart. Däremot tycker jag att det är olämpligt att som pilotprojekt välja de punkter som är allra mest känsliga för störningar, och att tänka sig att sätta upp på flera sådana ställen, när det räcker med ett för att se hur det kan fungera. Dessutom är det inte möjligt med väl fungerande dörrsystem förrän alla tåg på banan är likadana.

Så om det gäller långsiktig framtida budgetering, ska den gälla hela systemet, och om det handlar om ett pilotprojekt bör inte hårdbelastade och känsliga punkter som T-Centralen och Slussen komma i åtanke.

Upp till toppen
Annons: