Annons:
Etiketttunnelbana
Läst 889 ggr
KPD
2016-06-21 20:28

Högt skadestånd för klottrare

En klottrare, som tidigare dömts att betala skadestånd på grund av skadegörelse, har nu dömts att utge ett skadestånd på över 100000 kr på grund av trafikstoppet, som han förorsakade. http://www.mynewsdesk.com/se/mtr/pressreleases/tingsraetten-doemer-till-mtr-s-foerdel-100-000-kr-i-skadestaand-foer-otillaatet-spaarbetraedande-1448065


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
[Jimmy.L]
2016-06-21 20:51
#1

Utmärkt.

Åsa S
2016-06-28 14:35
#2

Utmärkt man har ju fått stå och vänta mer än en gång på centralen för att det finns obehöriga i spåren. Tycker dock han kunde fått betala mer.

Ride84XL
2016-07-07 03:55
#3

Jävla larv! Om man går på spåren så gör man det ju på egen risk. I 99,9% av fallen går det ju bra. Dom allra flesta personpåkörningar är självmord där folk medvetet hoppar framför tåget - oftast direkt från plattformarna (utan att ha beträtt spåret innan). 

Det fåtal gånger nån på spårområdet klantar till det och blir påkörd av ett tåg, så blir det ju förseningar - men detta sker väldigt sällan i jämförelse med detta larv att stoppa trafiken så fort nån moralkärring ringer in och rapporterar om "obehöriga på spårområdet". 

I dom flesta fall så är ju den obehöriga inte ens kvar på spåret när dom väl hunnit få rapporten och stoppat trafiken - man uppehåller sig ju oftast inte där särskilt länge, eftersom man vet att SL skickar ner vakter och man vill ju inte torska.

[Jimmy.L]
2016-07-07 07:15
#4

Inget larv att få böter för något som inte är tillåtet. Det drabbar 1000-tals resenärer som blir försenade. Gör man fel så får man stå för det.

Åsa S
2016-07-07 08:09
#5

#3 Begår man ett brott ska man stå för det, det är omoget tycka man ska ha rättigheten att förstöra för så många andra och att det bara är en själv som tar risken. Det är MÅNGA som blir stående på centralen ibland länge när nån idiot utan hjärna vistas i spåren, det får följder för alla dessa människor som ex. inte hinner hämta barn i tid, skjutsa barn till nån viktig träning/match, läkare eller andra viktiga arbetsgrupper som ska till jobbet vilket kan innebära inställda operatiner mm. En människas spring i spåren kan kosta samhället bra mycket mer än 100 000kr.

KPD
2016-07-07 11:27
#6

#3 Det enklaste sättet att "inte torska" är att respektera att det är förbjudet att beträda spårområdet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Ride84XL
2016-07-07 12:17
#7

Kan man ju tycka. Men det ÄR larv att stoppa trafiken så det blir massa förseningar - bara för att "idioten ska minsann straffas". I dom flesta fall lyckas man dessutom inte ens med det, utan trafiken står bara still i onödan när vakterna gör sin promenad. 

Om man lät bli att stoppa trafiken så skulle 99% av dom förseningar som orsakas av folk på spåren försvinna. Det är en väldigt liten del av dom personpåkörningar som sker, som gör det p g a obehöriga på spåren. Dom allra flesta är självmord och sker genom att någon hoppar direkt från plattformen. På järnvägarna (pendeltågen drabbas ju också ofta av dessa stopp) är det också vanligt att hoppa från broar eller så står man också helt enkelt nånstans mellan 2 stationer - utanför spårområdet och rusar in just när tåget passerar (många såna lär också hamna i statistiken som "olycka" där någon bara korsar spåret). Dessa personer kan moralkärringarna ändå inte se i tid och rapportera.

EDIT: hade dock missat det där med att det verkar vara nåt nytt som tillämpas med skadestånd för trafikstoppen 

http://www.mynewsdesk.com/se/mtr/blog_posts/mtr-skadestaandsbelaegger-obehoerigt-spaarbetraedande-45619

http://www.mynewsdesk.com/se/mtr/pressreleases/obehoerigt-spaarbetraedande-en-dyr-foerseelse-1401847

Det kanske kommer minska förseningarna något då många inte vill riskera att få betala såna summor. Men jag tror ändå det skulle va effektivare att inte göra så stor sak av varje litet spårbeträdande.

[Jimmy.L]
2016-07-07 12:52
#8

#7 Det är inte SL som bestämmer om trafiken ska stoppas eller inte det är krav från räddningstjänsten. Skulle SL strunta i att stoppa trafiken vid spårspring skulle dom få körförbud.

Ride84XL
2016-07-07 12:53
#9

Jo, jag skyller inte specifikt på MTR eller SL - menar ju mer att det är regelverket det är fel på.

[Jimmy.L]
2016-07-07 12:55
#10

#9 Ser inget fel på att man stoppar trafiken, har hänt att folk blivit sjuka och fallit ner på spåren ska man köra på dom? Eller att man blir ner puttad.

Ride84XL
2016-07-07 13:18
#11

Jo det är ioförsig sant. Men man får ju ta hänsyn till vad som sägs i rapporten också. Det är ju stor skillnad på "ramlade ner" och "gick ner".

KPD
2016-07-08 12:20
#12

#7 För det första förstår jag inte ordvalet "moralkärring" för den som vill förhindra obehöriga att beträda spårområdet. Vid järnvägarna sätter man upp staket längs spåren i allt högre grad, för att hindra obehöriga på spårområdet. Det är inte ovanligt, att lokförare rapporterar personer i närheten av järnvägsspår. Flera självmord har förhindrats tack vare det I tunnelbanan finns särskilda regler p.g.a. strömskenan. Jag vet inte om någon obehörig har drabbats av elolycksfall där, men på järnvägen har flera omkommit av att klättra upp på järnvägsvagnar. I många verksamheter gäller särskilda behörighetsregler till skydd för personal. Varför skulle man ställa lägre krav på dem som är obehöriga? Då skulle man implicit säga, att det egentligen inte är så viktigt med arbetarskydd.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Ride84XL
2016-07-09 20:55
#13

#12 Ja "moralkärringar" är ju vad  många av oss kallar dom som gillar att anmäla/rapportera/förhindra skitsaker, bara för att "rätt ska va rätt". Det kan ju handla om allt från att sätta dit folk som laddar ner film och musik till att rapportera kollegan som kör för fort med tjänstebilen på motorvägen. Vilket sen i sin tur motiveras med den moraliska aspekten. 

I det här fallet handlar det verkligen bara om det - att det är otäckt för föraren och folk som ser på mm. I en del andra fall kan man ju diskutera den risk man utsätter andra för och hur stor denna i realiteten är. Men i det här fallet är det ju bara den som går på spåret som utsätts för nån risk överhuvudtaget. Det är inte heller någon som är tvingad att gå på spåret. Det väljer man själv. Det är ju inte så att tåget spårar ur för det kör på en människa. 

Sen kostnader för samhället - hur mycket kostar inte alla onödiga stopp? Förmodligen betydligt mer sammanlagt än dom större, men betydligt färre ggr det händer en olycka. I några fall kanske man lyckas förhindra självmord (förutsatt personen inte ändå genomför det senare). Men i dom flesta fall leder det bara till onödiga stopp. Vilket förmodligen kostar mer i längden.

Annons:
KPD
2016-07-11 12:13
#14

Det är riktigt, att dessa egentligen onödiga stopp kostar mycket. Därför är det utmärkt, att MTR nu kräver att den som vållar dem också betalar.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: