Annons:
Etikettbiljetter-och-betalning
Läst 2042 ggr
[Jimmy.L]
9/2/16, 7:52 AM

SL undersöker mikrochip under huden som betalning

Ett chip under huden kan redan idag användas för att blippa upp portar och ta dig in på gymmet. SL undersöker nu om det här kan bli en framtida biljett på buss, tåg och tunnelbana.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sl-vill-gora-det-mojligt-att-resa-med-ett-chip-under-huden/aRKpia!cofoZflEBBZdlKBRyugSkA/

Annons:
Inkanyezi
9/9/16, 3:23 PM
#1

Det kommer de mest absurda förslag på att bibehålla en struktur som för länge sedan har passerat "bästföredatum". Det har under åren funnits, och finns ännu, exempel på avgiftsfria allmänna färdmedel på olika håll i världen, medan SL har svårt att släppa hisspojkerollen.

Chipet bygger på en genomrutten idé, men jag slipper. Jag cyklar hellre, också nu medan jag fortfarande bor kvar i landet, och sedan kommer nya utmaningar när jag flyttar till ett helt annat ställe.

[Jimmy.L]
9/9/16, 3:33 PM
#2

Det är heller inget jag skulle välja, möjligt ungdomarna ser det som en kul grej.

ElisabethB
1/18/17, 3:01 PM
#3

Skulle aldrig vilja ha en massa chip under huden. (För det skulle väl sluta med ett chip per företag.) 🤔

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[krasnajaluna]
2/11/17, 2:09 AM
#4

Blev lite oroad när jag läste det, inte för att låta paranoid men vem vet vad det kan utvecklas till i framtiden? Många unga verkar positiva till detta, dessvärre (eller kanske dessbättre?) verkar jag ha en medfödd negativitet och skepticism till allt.

Är inte kristen men det finns ett intressant bibelcitat som beskriver ett odjur av något slag -

”Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan och ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket. Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty de är en människas tal, och talet är 666.”

Man ska väl inte ta det 100% seriöst men väcker ändå en tanke.

Ride84XL
3/17/17, 10:20 PM
#5

Det här är ju sjukaste förslaget nån kommit på. Snacka om att utöka möjligheterna till personlig övervakning - drömsystemet för en diktatur.  Det bygger på att man använder sin identitet överallt, istället för Biljetter, nycklar och andra saker som inte är knutet till en som individ. Sen så finns det ju alltid en infektionsrisk när man petar in saker under huden. 

#1

Jag har inte haft biljett sen 2010 - och även den gången var det bara tillfälligt. Dessförinnan hade jag inte heller haft biljett på flera år. Antingen så plankar jag eller så kör jag bil istället😃

Upp till toppen
Annons: