Annons:
Etiketttunnelbana
Läst 2190 ggr
[ElisabethYL]
11/29/13, 10:30 AM

Varför resa med SL?

En fundering jag har är varför man ska resa med SL?

Jag har själv råkat ut för deras "utmärkta" kontrollsystem…

D.v.s. jag skulle enligt de ha åkt tunnelbana utan att betala samtidigt som jag var närvarande på en lektion på gymnasiet jag gick på utanför Karlstad… Dessutom var det jag som skulle bevisa min oskuld..

Om jag någon gång åker till Stocholm - ska jag se till att inte åka kombilnalt, för sånt vill då inte jag stödja…

Annons:
Bettan
11/29/13, 10:41 AM
#1

Det är mycket som brister i SL:s biljettsystem. Det kommer fram mer och mer fel. Det heter visst "bugg". Tycker att när man byter system så bör det nya vara 100 % säkert innan det sätts i trafik. Helt klart har man satt igång systemet alldeles för tidigt. Det är dessutom, enligt många, ett krångligt system.

Svaret på din fråga varför man ska resa med SL är trots allt att du ska resa med SL. För det mesta fungerar allt och du kommer säkert från plats A till plats B på ett rätt så billigt sätt. Jag åker SL dagligen har har ännu inte råkat illa ut.

Det där med att du ska bevisa din oskuld. Ja i ditt fall ovan vet jag inte vad jag ska säga. Tydligen har SL bevis på att du åkt utan att betala då måste det väl bli du som måste bevisa att du inte åkt. Hur lagen fungerar vet jag inte när det gäller vem som ska bevisa vad.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[ElisabethYL]
11/29/13, 10:51 AM
#2

Rent juridiskt är man oskyldig tills man är bevisad skyldig…

Hur ska SL kunna bevisa att ja åkt när jag vid det tillfället inte satt min fot i Stockholm sen jag slutat grundskolan… (Nu har jag iof varit i Stockholm en gång sen dess för begravnng…)

Åker själv daglgen med Värmlandstrafik och/eller Västtrafik (de håller tidtabellen och har aldrig anklgat mig eller någon jag känner för att tjuvåka) men har ingen lust att betala ett öre till SL efter detta… Spelar väl ingen roll om de får kopia på legitimaton, de vet väl inte vem jag är ändå…

SL har nog sett mig för sista gången…

Kan säga att utöver kopia på legitimation krävde de intyg på att jag inte åkt - vad hade hänt om jag t.ex. ridit min häst ensam i skogen just då… Vem skulle intyga det?

Leffe
11/29/13, 11:35 AM
#3

#2 Någon måste ha använt ditt namn tydligen. Då är vi inne på detta med att någon snor någons identitet och det är ju fruktansvärt. SL kan väl inte ha tagit ditt namn ur tomma luften

[ElisabethYL]
11/29/13, 11:59 AM
#4

Ja, något är det som inte stämmer… Men någon form av identitetshandling kan man ju kräva av folk som inte betalar för sig när man gör kontrollen, inte efteråt. Så kan man kanske få lite bättre rykte…

I vart fall så känner inte jag mig trygg med SL efter detta.

Har inte varit med om att få stå för vad någon annan gjort vare sig före eller efter hos något annat bolag, så om det räcker med att bara ange ett namn och en adress så tycker jag det är för lite… Då kan ju jag ange vem som helst i bekantskapskretsen…

Leffe
11/29/13, 12:17 PM
#5

Håller med dig att det är självklart man att den som blir ertappad ska visa upp en ID-handling. Har de inte krävt det så anser jag att de inte ska anklaga dig. Fast sådant går också att förfalska.

[ElisabethYL]
11/29/13, 12:24 PM
#6

#5 Jo, visst går det att förfalska. Men isf borde det ju ha blivit något mer "efterkrav" än bara SL. Och ingen kreditförfrågning har skett av någon annan än de jag har bett om fakturaköp ifrån… Så jag tycker inte det går ihop heller…

Annons:
Leffe
11/29/13, 12:26 PM
#7

Håller med dig. SL borde kanske se över hur entreprenörerna agerar i olika ärenden bättre.

[Björn.B]
12/1/13, 8:59 PM
#8

Falsk leg eller att man uppger fel personnummer är nog vanligt ute i samhället och inte bara inom SL. Händer folk får saker hem som dom inte beställt. Man bör polisanmäla saken när man upptäcker sådant här. Tror för SL är det svårt att veta om man har varit på plats eller inte dom har ju bara personnummer som uppges att gå efter.

Inte alla som faktiskt har leg på sig eller har skaffat det så för kontroll gruppen blir det svårt.

[ElisabethYL]
12/1/13, 9:22 PM
#9

#8 Då kommer vi till att utgå från att kunder är ärliga tills motsatsen  är bevisad :)

Om någon snott personnumret eller haft falskt leg - varför bara använt det på SL? Folk som gör sånt brukar svitt jag vet sikta långt högre…

Jag tycker ändå inte att SLs agerande är ok. Att inom 8 dagar (4-5 vardagar) bevisa sin oskuld från det att de skickat en räkning/böteslapp för något jag aldrig ens försökt att göra rättfärdigas inte av att det enligt de är jag som gjort fel. Som jag skrev i #0 så var jag närvarande på gymnasielektion utanför Karlstad - i Värmland…

[ElisabethYL]
12/1/13, 9:32 PM
#10

Men visst, jag kan ta bilen nästa gång jag ska till Stockholm… Hemifrån är det ca 35-40 mil enkel väg.. Men då slipper jag besvära SL med mina "små" krav :) (Halvt ironi, men det är så jag upplever SL efter det bemötande jag har fått av de)

Är väldigt nöjd med Västtrafiks bussar och Värmlandstrafiks bussar och rälsbussar. Tar bara bilen till vardags om jag ska utanför gångavstånd eller någonstans jag inte kan ta mig med buss/rälsbuss..

Catwoman
12/2/13, 8:55 AM
#11

Varför inte resa med SL? 

Det är ytterst sällan man läser eller hör om att någon blivit felaktig behandlad av SL. SL hittar bra och man kommer dit man ska på ett säkert sätt till en rätt så billig penning. Varje dag åker omkring 710000 personer med SL per dag. Den stora delen av dessa åker tryggt och säkert. Det finns trygghetsvakter och övervakningskamror.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[ElisabethYL]
12/2/13, 9:15 AM
#12

Att det ens behövs trygghetsvakter och övervakningskameror gör att jag tar mig en extra funderare på om jag ens ska sätta min fot i Stockholm igen… Varför behövs det ordningsvakter i Stockholms kollektivtrafik men inte i kollektivtrafiken jag reser med? Sist jag åkte med SL var det så fullt att jag var glad att jag kom av bussen med redig värk av allt stillastående och alla knuffar.., sittplats var inte att tänka på.

Varje dag reser folk med annan kollektivtrafik utan ordningsvakter - det lustiga är att på de bolagen jag åkt med (bortsett från SL) erbjuder mig sittplats, vilket för mig med dåliga leder är guld värt…

Med bil kommer jag också fram utan krångel, jag kan ta pauser där jag vill och jag behöver inte stödja företag som gett iaf mig dåligt bemötande…

[Björn.B]
12/2/13, 11:33 AM
#13

#9 Såg en fråga om kontrollen hos SL på Facebook där berättade man att många unga säger fel personnummer för att komma undan straffavgiften. Varför dom bara använder det i SL trafiken är väldigt svårt att säga du får nog fråga dom som anger fel personnummer.

Vägtullen måste du då betala och missar du betala in den kostar det 500 kr i straffavgift och parkering i Stockholm är inte billig i innerstan kostar det 41 kr i timmen. Gäller även att hitta en parkeringsplats i stan vilket kan ta tid eller vara helt hopplöst.

Övervakningskameror och ordningsvakter är för din trygghet även andra bolag använder sig av övervakningskamera även Västtrafiks bussar och Värmlandstrafiks bussar och rälsbussar har kameror som spelar in. Visst dom har inga ordningsvakter som i Stockholm händer det något måste du larma polis och det kan ta timmar innan polisen är på plats beroende på vad som har hänt. I Stockholm ser trygghetscentralen till att sända ut ordningsvakter om du känner dig otrygg eller du ser skadegörelse. Jag vet att resenärer i Göteborg har frågat efter ordningsvakter då dom tycker det borde vara ett bättre val än ringa polis som kan dröja då om det inte är akut.
Att bussarna är fulla är inte så konstigt då det är 100.000-tals resenärer som använder SL varje dag.

Har du platsbiljett som på SJ tågen när du åker kollektivtrafik i norr? Nog första gången jag har hört det.

Annons:
[Björn.B]
12/2/13, 11:41 AM
[ElisabethYL]
12/2/13, 2:07 PM
#15

Att man får betala bomstationsavgiften vet jag, skillnaden är att då vet man att en räkning kommer…

Som jag tidigare nämt anser jag att SL kan låta folk få mer än ca 3 dagar på sig att skaffa fram bevis och jag anser att ordet uruselt är en komplimang i det här fallet… Jag är inte kriminell bara för att jag är en ex SL resenär och tidtabellerna höll de knappast på den tiden jag reste med de, men det är ett annat ämne.

Det är förvisso sant att Värmlandstrafik och Västtrafik använder övervakningskameror, men anledningen till att det inte finns ordningsvakter är för att det inte behövs. På samma sätt så har vi inte polisövervakning runt fotbollsmatcherna här (med enstaka undantag som jag inte nämner för att ingen ska känna sig utpekad)

Polisen är den enda instansen som har rätt att ingripa med tvång, men om jag kollapsar på tunnelbanan kan ju inga ordningsvakter hjälpa mig mer än medresenärerna.. Andra resenärer kan också ringa på både ambulans, polis, brandkår mm.. :) Utryckningsfordonen kommer fortare än man tror (har själv ringt polisen från mitt ute i skogen)

Har du platsbiljett som på SJ tågen när du åker kollektivtrafik i norr? Nog första gången jag har hört det. Svaret på den frågan är - jag vet inte hur det fungerar i norr, men i Värmland och på de busslinjer jag tar med Västtrafik så betalar jag för en ej angiven sittplats, d.v.s. jag vet inte vilken plats jag får men att jag kan sitta ner när jag åker från punkt A till punkt B. Är bussen full tar de ut en till :)

[Björn.B]
12/2/13, 3:56 PM
#16

Då får du väl bilen i stället till Stockholm om du ogillar bli filmad och att det finns ordningsvakter, samma sak i Värmland dom sparar även film på er resenärer i 14 dagar som i Stockholm blir det bojkott av Västtrafiks bussar och Värmlandstrafiks bussar och rälsbussar då dom filmar dig? Många affärer har både kameror och civila väktare och uniform i sina butiker hur gör du där? Och polisen i Stockholm har stort antal kameror på gatorna och torg.

Själv har jag inget i mot vare sig kameror eller ordningsvakter SL trafiken eller i varhus då dom är till för mig som kund och till för att hjälpa mig. Dom finns där för min trygghet vilket jag är glad för 🙂

Catwoman
12/2/13, 11:46 PM
#17

Varför resa med SL?. Ja vad finns det annars att välja på som inte är för dyrt och som tänker på miljön i Stockholm?

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Bettan
12/3/13, 12:31 AM
#18

#17 Bilarna borde bort från city. Spyr ju bara ut giftiga avgaser. Taxi ja dyrt och en del gånger inte säkert med tanke på vad en del blir drabbade av genom icke seriösa förare.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Lasse
12/3/13, 12:33 AM
#19

Jag är i stort nöjd med mitt SL. Åker flera turer varje dag med buss, tunnelbana och Pendeltåg.


TjockaBerta
12/3/13, 10:12 AM
#20

Varför resa med SL? 

Ja vad har man för alternativ? Att ta bilen till city är inte att tänka på och det är för långt att gå.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Upp till toppen
Annons: