Annons:
Etikettövrigt
Läst 1940 ggr
ElLobo
2014-03-18 18:20

SL tar betalt för barnvagn på buss

Indragna hållplatser, parkeringsvakter på motorcykel och påstigning i alla dörrar ska hjälpa fyran att bli snabbare än en snigel. Förlorare är alla med barnvagn som nu måste betala. På sikt ska fyran bli spårvagn – om politikerna kan bli sams.

Länk: SL tar betalt för barnvagn på buss

Annons:
[Moa-]
2014-03-18 18:26
#1

Jag tycker att det är märkligt att man inte betalar för en barnvagn med tanke på att den tar upp mycket mer plats än en människa och alla andra får ju betala för sig. När barnet blir större får du betala, men inte för barnvagnen? Jag ser inte logiken…

[Moa-]
2014-03-18 18:27
#2

Direkta citat bör även utmärkas som sådana…

[Moa-]
2014-03-18 18:40
#3

Vilket när man läser vidare uppenbarligen tyvärr inte stämmer, utan det är endast passageraren med barnvagn som numera måste betala, helt galet enligt mig…

TjockaBerta
2014-03-18 20:07
#4

#1 Det är ju för att den med barnvagn ska slippa lämna barnet och vagnen och gå mot de andra passagerarna framåt i bussen för att betala. Det skulle också ta för lång tid. Praktisk lösning alltså.

>>>Malum domesticum<<<

[Moa-]
2014-03-18 21:49
#5

TjockaBerta; det problemet är ju borta nu, så jag vill att de skall betala även för barnvagnen…

TjockaBerta
2014-03-18 22:29
#6

#5

Ja och jag svarade på ditt första inlägg, nr 1.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
ElLobo
2014-03-18 23:05
#7

SL backar: Barnvagnsresenär slipper betala på linje 4

Nu är ordningen, den gamla, återställd – barnvagnsresenärer kommer fortsatt att få åka buss gratis under det försök som genomförs på stombusslinje 4 i Stockholm. 

Länk: SL backar: Barnvagnsresenär slipper betala på linje 4

[Moa-]
2014-03-19 18:08
#8

Helt galet…

TjockaBerta
2014-03-19 20:45
#9

Så självklart. Det måste ju gälla samma regler på alla linjer.

>>>Malum domesticum<<<

[Moa-]
2014-03-19 21:17
#10

Nej? Inte när reglerna är anpassade efter möjligheterna…. Vilket även föreskrifterna ger stöd för. 

Så min ståndpunkt är att passagerare med barnvagn skall betala som alla andra, samt en tilläggsavgift för barnvagnen.

TjockaBerta
2014-03-19 22:06
#11

10 Så om de sätter in en ersättningsbuss på linjen så ska man inte behöva betala? Ingen logik alls.

>>>Malum domesticum<<<

[Moa-]
2014-03-20 19:49
#12

Tjockaberta; men det handlar ju om praktisk möjlighet och inget annat? Vad skulle vara mer logiskt?

TjockaBerta
2014-03-20 20:43
#13

#12 Praktisk möjlighet? Jag förstår inte hur du menar. Självklart ska samma regler och taxor tillämpas på samtliga SL-bussar som trafikerar samma område.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Moa-]
2014-03-20 20:47
#14

När människor praktiskt har möjlighet att betala så är det klart att vederbörande skall det. Svårare är det väl inte?

Om en buss har trasiga betalsystem så passagerarna får åka gratis, måste då hela Sverige sluta ta betalat samtidigt? Det är ju lika dumt vilket som…

TjockaBerta
2014-03-20 21:01
#15

#14 Nu gör du dig lite dum tycker jag! Angående att barnvagnen ska betala mera för den tar upp mera plats, anser du att rullatorer också ska betala mera på bussen, förlåt, vissa bussar menar jag? Rullstolar i tunnelbanan bör också betala mera enligt då dig och varför betalar inte barnvagnar mera där förresten? Du vill tydligen differentiera hela SLs taxesytstem. Varför inte låta storvuxna betala mera för de tar också upp mera plats. Ledarhundar borde betala för att de utnyttjar lokaltrafiken. En taxa för var och en. Självklart ska samma taxa hälsa för alla på samma linjer.

>>>Malum domesticum<<<

[Moa-]
2014-03-20 21:08
#16

TjockaBerta; och plötsligt bytte du ämne?

Ja, självfallet skall du betala extra för barnvagnen, du har ju ett barn i den? Barnet får du ju sedan betala för, barnvagnen tar upp betydligt mer plats, så självfallet skall man betala för detta. Två personer åker, så två personer betalar.

Rullstolar är inte ett eget val, så de hör definitivt inte till denna diskussion, detta faller för den logiske även på att det endast gäller en person.

TjockaBerta
2014-03-21 12:15
#17

Då avrundar jag genom att säga att jag inte tycker det är rätt att man ibland ska betala för en eller till och med för två personer och ibland åka gratis beroende på vad för slags buss SL trafikerar sträckan med just den dagen. Självklart ska det alltid vara samma pris oavsett modell på bussen.

>>>Malum domesticum<<<

[Björn.B]
2014-03-21 15:41
#18

#3 Varför är det galet? Tycker det är bra att barnfamiljer kan ta bussen istället för bilen i Stockholms län. Barnvagnar tas endast med om det finns plats på bussarna.

Upp till toppen
Annons: