Annons:
Etikettbiljetter-och-betalning
Läst 1084 ggr
[Björn.B]
2014-10-16 16:25

SL-biljett i ny app

Snart blir det möjligt att köpa en kollektivtrafikbiljett med hjälp av en app.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2678673-sl-biljett-i-ny-app

Annons:
Leffe
2014-10-19 18:50
#1

Förstår mig inte på med det här med appar i telefon  och dator

Inkanyezi
2014-11-09 10:48
#2

I samband med lanseringen av appen till smarta telefoner har SL en stor reklamkampanj som hånar alla som har lite bakom pannbenet.

Sedan hände något otroligt - sedan hände något fantastiskt - nämligen att det gick att betala för biljetten.

Och så enkelt. Man behöver bara en sån där ny platt telefon, så får man betala för att åka med bussen. Men om man bara har pengar, så får man gå.

Var det inte ganska fantastiskt egentligen, med de där små runda metallbitarna som man lämnade över några stycken, och så fick man en biljett, där man tydligt kunde se hur länge den gällde och för vad den gällde?

När SL valde att joxa till biljettsystemet så att man inte längre kan se på sin biljett om den gäller eller inte, eller vad den gäller för, var det ett stort steg bakåt i kundvänlighet. Jo, jag har själv kört buss ganska länge, och jag vet att ett av svepskälen var att minska rånrisken, men det fanns ju andra alternativ, exempelvis nolltaxa, som har diskuterats mycket länge. Det hade kanske varit "otroligt" eller "fantastiskt".

Men det nuvarande biljettsystemet är ett hån. Det är långt ifrån enkelt, och det blir inte enklare av att man ska pilla på en telefon för att handla. Om det vore så att telefonen kunde tala om hur länge biljetten gäller - naturligtvis också för periodbiljetter - så skulle det vara ett litet steg i rätt riktning. Tekniken finns i telefonerna, men inte i korten.

I det gamla biljettsystemet, som visserligen inte var perfekt, kunde man se vad man hade betalat, och vad man hade betalat för. Man kunde se hur länge biljetten gällde, och man kunde också i zonsystemet se hur långt man fick åka på biljetten.

Ingenting av det finns i de nya biljetterna. När man kommer till en spärr eller in i en buss, talar den om om man får åka eller inte, det är allt. Och bussen, respektive spärren, kan genom fel i systemet annullera allt du har betalat. Och det finns inget sätt att i bussen kontrollera giltigheten utan att markera en resa.

Så det har hänt något fantastiskt. SL:s reklamfolk tror att vi alla är dumma, riktigt dumma, och de hånar oss med sin kampanj. Jag retar mig på den så fort jag ser den, och jag kan inte begripa att de ens får sätta upp skiten i vagnarna.

Jag är inte dum. Men SL:s ledning är urkorkad, som tror att jag ska gå på deras lögnaktiga reklam.

Upp till toppen
Annons: