Annons:
Etikettstationer-och-hållplatser
Läst 1104 ggr
[Jimmy.L]
2015-02-15 09:04

Östra Station kan grävas ner

Stockholms östra byggs redan i år om på olika sätt. Men Lokaltidningen Mitt i kan nu berätta att det finns ännu större planer från SL för den klassiska tågstationen. Planer som innebär att stationen hamnar under marken och att man bygger bostäder ovanför.

http://epaper.mitti.se/epaper_miio/veckanspdf/miio.pdf

Annons:
Niklas
2015-02-16 17:30
#1

Ja, varför inte gräva ordentligt och låta tågen dela perrong med tunnelbanan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Inkanyezi
2015-02-23 09:04
#2

Tågen gick ju tidigare ner till Engelbrektsplan, och om man nu börjar gräva kanske man skulle kunna vara mer framsynt och sikta på bättre omstigningsmöjligheter mellan olika trafikslag? Man tog bort busstationen vid Jarlaplan och flyttade upp bussarna till Valhallavägen vid Östra Station - några bussar fick i början sina hållplatser på Sveavägen vid Rådmansgatans T-station då.

Innan man börjar gräva tror jag att det kan vara värdefullt att göra en grundlig inventering av möjliga omstigningsplatser mellan olika trafikslag och hur busstrafiken ska kunna koordineras med den spårbundna. Visst är det bekvämt att ta bussen ända in till centrum - under förutsättning att det funkar. Det är inte särskilt kul att sitta i kö med buss på Roslagsvägen vare sig när man ska in till stan eller när man ska hem.

Så jag är helt med på att man borde binda ihop tunnelbanan och Roslagsbanan, men kanske inte nödvändigtvis just vid Östra Station.

Upp till toppen
Annons: