Annons:
Etikettövrigt
Läst 1244 ggr
[Jimmy.L]
6/10/15, 8:09 PM

S säger nej till pendelbåt från Solna

Socialdemokraterna i landstinget säger nej till en ny pendelbåtslinje från Solna strand till Årstadal. Får de med sig oppositionen och SD kan linjen hamna i malpåse.

Stockholmdirekt

Annons:
Catwoman
6/12/15, 3:46 PM
#1

Jag håller nog med. Det viktigaste är ju att pengarna först räcker till befintligt utan ev höjningar av priser. Fast linjen skulle kanske bli en liten turistattraktion.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[Jimmy.L]
6/12/15, 3:48 PM
#2

Jo den båtlinjen känns onödig.

Inkanyezi
6/14/15, 4:58 PM
#3

Det finns väldigt många bottnar i diskussionerna kring satsningar på infrastruktur, och tidningsartikeln visar ju på två i sig väsensskilda bedömningar, där jag håller med om den ena, men inte den andra.

Det jag håller med om är att det förefaller onödigt att starta en linje som konkurrerar direkt med en befintlig satsning, då båten i stort har samma sträckning som spårvagnslinjen.

Det jag däremot inte tycker har i sammanhanget att göra är biljettpriset och antalet betalande passagerare.

Och i stort handlar det ju mer om stadsbyggnad och infrastruktur i ett större perspektiv än att ta sig från punkt A till B. Det finns områden i vårt län som har betydligt sämre kollektivservice än Solna, Alvik och Liljeholmen. När man funderar över en ny pendelbåtlinje är antalet resande en självklart viktig fråga, och det finns sträckor där man kan tänka sig att pendelbåt skulle kunna avlasta befintlig vägtrafik på ett bra sätt. Det gäller bland annat närliggande öar i Mälaren, vissa fastlandsplatser både vid Mälaren och Saltsjön och i ökande omfattning nyetablerade bostadsområden långt ut mot skärgården både i norr och söder.

Men bättre än att satsa på att resa timmavis varje dag, vore det kanske att i högre utsträckning etablera industrier och annat närmre bostäderna eller tvärtom? Resandet är ju i grunden rätt improduktivt.

Fortfarande är det där med betalande passagerare mer en ideologisk fråga än baserat på tankar kring infrastruktur och trafik. Hur vi än vänder på det måste vi ju betala all vår infrastruktur, och kollektivtrafik i en stad är fortfarande lika självklart som att man har hiss i ett höghus. Ingen tycker väl att det skulle vara en bra idé att ta upp avgift för hissen av de resande? 

Pendelbåtsidén hade nog varit bra om den hade kommit före Tvärbanan. Krasst skulle det kanske också ha varit bättre att satsa på förbifart innan man byggde Essingeleden. Men nu funkar ju vår politik så att det är klent med framförhållning och egentligen väldigt lite globalt tänkande. Varje liten förvaltning ser bara till sin egen del i det hela, liksom Vaxholmsbolaget, när de blandar sig i trafikfrågorna. På ön där jag bor har Keolis blandat sig i vilka busslinjer vi ska ha, och de är ju inte "part i målet", utan bara en utbytbar underleverantör, som enligt planen ska skiftas ut med jämna mellanrum mot lägstbjudande.

Upp till toppen
Annons: