Annons:
Etikettbussar
Läst 1149 ggr
[Jimmy.L]
6/15/15, 1:45 PM

Bussar och cyklister ska dela körfält Fleminggatan

I dag finns inget busskörfält på Fleminggatan. Istället delar bussar och bilar på ett körfält bredvid ett smalt cykelfält som inte håller standarden. Det ska det nu bli ändring på när ett fyra och en halv meter brett busskörfält anläggs mellan St Eriksgatan och Scheelegatan. För att bereda plats kommer parkeringsplatser längs med gatan att tas bort. Och på det nya körfältet är det meningen att bussar och cyklar ska samsas.

Stockholmdirekt

Annons:
Bettan
6/18/15, 2:02 PM
#1

Tycker det låter lite otäckt att cyklar och bussar ska samsas om ett körfält. En buss saktar ner för att stanna vid en hållplats.

Scenario: Cyklisten bakom kör in i bussen

Bussen stannar för att ta upp och släppa av passagerare.

Scenario: Cyklist bakom kör ut i bilfältet för att köra om bussen.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Jimmy.L]
6/18/15, 2:19 PM
#2

Ja det vore bättre att sära på cyklister och bussar.

Bettan
6/18/15, 2:29 PM
#3

Fast det är otäckt som det är nu också. Hur tusan har någon politiker kunnat godta att det ligger en helt oskyddad cykelbana mellan parkerade bilar och bilkörfält. Man borde ju ha låtit en kantförhöjd cykelbana ligga innanför de parkerade bilar. Alltså bilarna utanför. Tror det var Stella Fare från Miljöpartiet eller Stockholmspartiet som hittade på denna livsfarliga trafiksituation.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Jimmy.L]
6/18/15, 2:47 PM
#4

Jag har testat Hornsgatan med cykel och moped på cykelfältet även där tycker jag är lite otäckt med cykelfältet som är inklämd mellan parkering och körfält men det funkar ganska bra bussarna var inga problem värre med bilarna. Vad jag har läst i en cykelgrupp på Facebook från andra cyklister är det problem vid Kungsträdgården med bussar och cyklister som dagligen är nära att smälla in i varandra där väldigt många vill se en delning av buss och cykelbana.

Upp till toppen
Annons: