Annons:
Etikettbussar
Läst 1508 ggr
[Jimmy.L]
2015-06-22 15:08

Pensionärer har tröttnat på bussarnas rivstarter

Eva Anderson tappade balansen och bröt armen. En månad tidigare drattade väninnan Vivi Sundqvist på ändan. Nu är 75-plusarna trötta på bussförarnas rivstarter.

NVP

Annons:
UllaNo
2015-06-22 23:56
#1

Är förarna så stressade att de glömt allt vad hänsyn är för något?

Inkanyezi
2015-06-23 07:21
#2

Jag är inte helt övertygad om att det handlar om stress hos förarna, det kan också vara en teknisk svaghet hos bussarna.

Nu är det ju alldeles självklart att det inte handlar om rivstart, men att det är ett ryck när bussen drar igång, och det rycket kan hänga ihop med hur bussens manöverdon är konstruerade och samspelet mellan dörrbroms och gaspådrag.

Från när jag själv körde buss vet jag att en del av vagnarna nära nog alltid ryckte vid start. Om man är en omtänksam förare, väntar man gärna med att dra igång tills passagerarna sitter ner eller åtminstone att man ser i spegeln att den som steg på sist håller i sig. Jag har observerat det sättet att starta försiktigt hos förare på busslinjer som jag åker emellanåt, så förarna känner helt säkert till problemen.

När man ska starta en buss är det flera saker som händer. När dörrarna har öppnats vid hållplats slår en broms till, som släpper när man trycker ner gaspedalen igen för att starta efter att dörrarna har stängts. De allra värsta rycken kan uppstå om föraren är ouppmärksam på att dörrbromsen inte har släppt, kanske för att dörrarna inte ännu är helt stängda. Då kan motorn rusa upp i varv, så att momentomvandlaren börjar dra, och när bromsen släpper accelererar bussen kraftigt. Motorn har mycket högt vridmoment och är på omkring femhundra hästkrafter i moderna bussar, så de kan faktiskt rycka väldigt hårt.

Den sortens start händer inte ofta och kanske bara med ovana förare.

Däremot är det en annan sak, som hänger ihop med automatlådan och dess momentomvandlare. Inte förrän varvet har ökat hugger omvandlaren i på en del bussar, vilket är helt omöjligt för föraren att kontrollera. Man måste ju iväg, och en buss som "hugger" på det sättet går inte att smyga igång. Man får ett ryck varje gång bussen har stått stilla och startar igen, och det går inte att undvika. Bara när man startar i nedförslut kan man slippa rycket.

Rycket är obehagligt för alla som åker, inklusive föraren. Den som inte håller i sig ordentligt på ståplats, eller den som för tillfället går i gången, kan ramla när det rycker till på det sättet.

Och föraren kan egentligen inte göra något åt det. Bussen "är sån". Det enda man som förare kan göra är att så gott som möjligt hålla koll på att alla sätter sig, eller åtminstone håller i sig. När det är mycket folk i bussen, eller om passageraren som inte håller i sig är långt bak, är det lätt hänt att rycket kommer olägligt.

Och så klart kan en förare som är stressad av att ligga sent frestas att starta så fort framdörren har gått igen, utan att kolla att den som klev på håller i sig. Men min erfarenhet av att åka med bussarna är att förarna i regel håller koll.

UllaNo
2015-06-23 18:59
#3

#2 Tack för din jättebra förklaring.  Den gör att man förstår det hela bättre.

Inkanyezi
2015-06-24 00:01
#4

Ovana förare har ibland inte lärt sig hur man smyger igång bussen. Det är ett särskilt knep, för man får inte bara trampa ner pedalen. Alla bussar har en fjärrstyrning av funktionerna, eftersom motorn och övriga funktioner sitter väldigt långt från förarplatsen - det är vad som ibland kallas "fly by wire".

Det är alltså en slags elektrisk fjärkontroll som styrs av gaspedalen. 

Först finns en kontakt som berättar för systemet att man har satt foten på pedalen, och om dörrarna har varit öppna så att dörrbromsen är på, så släpper den dörrbromsen om dörrarna är stängda. Men själva bromsen är en pneumatisk och mekanisk historia, så den släpper inte omedelbart, och om man fortsätter trampa ner, så börjar motorn varva, och då kan man få ett ryck.

Om man efter att dörrarna har stängts "kickar" ner pedalen lite grann, så ger den signal att släppa dörrbromsen, men motorn går inte upp i varv. När man så känner att bromsen släpper, ger man lite lätt gas, och om momentomvandlaren inte är av den sorten som alltid rycker, så glider bussen igång nära nog omärkligt. Det är tekniken för att smyga igång. Först kickar man till pedalen för att släppa bromsen, och sedan ger man sakta gas. Nya förare har ibland inte tränat upp den tekniken.

Och så - tyvärr finns det växellådor som inte drar igång utan ryck, och det finns också växellådor som rycker när de växlar. Det ska egentligen styras av datorn, men den är ibland inte alldeles väl inställd, och då kan det bli misspassning mellan motorvarv och växellåda.

[Björn.B]
2015-06-24 17:01
#5

Är detta du beskriver vanligt hos äldre bussar eller både gamla och nya vagnar?

Inkanyezi
2015-06-24 17:17
#6

Det är både en del äldre bussar och de nyare vagnarna. Scania CR76 hade aldrig det här problemet, utan det kom vid högeromläggningen med de engelska och tyska bussarna, Leyland och Büssing som köptes då, och alla bussar därefter har haft det beteendet i olika grad. Capitol och Metropol var de första bussarna som hade dörrbroms, men de hade mycket lägre motorstyrka, och där blev det inte mycket ryck.

Inte heller Leyland eller Büssing ryckte särskilt mycket, eftersom deras omvandlare var mjukare och de hade lägre motorstyrka. Scania CR76 hade den särklassigt slöaste momentomvandlaren av alla och dessutom klen  motor, så det var omöjligt att få den att rycka. 

Så det har inte varit ett vanligt problem på äldre bussar, men det är vanligt på nyare vagnar. H59 exempelvis krävde just den där regndansen med en lätt kick på gasen för att släppa bromsen innan man kan smyga igång den. Den är visserligen kanske "gammal" nu,  men jag tar den som ett exempel på nyare. Jag har inte kört senare vagnar, men jag känner till problemet och andra förare nämner det - att det inte går att få en del bussar att smyga igång. 

Antagligen är problemet en kombination av olämplig konstruktion och stress på förarna. Där turlistorna är snåla vill man inte tappa en sekund, för det går inte att köra in någon tid på de linjerna. De nyare vagnarna med otroligt starka motorer kan faktiskt gå lite fortare på linjen än äldre, men till priset att resan blir obekväm.

Annons:
Upp till toppen
Annons: