Annons:
Etikettövrigt
Läst 739 ggr
[Jimmy.L]
2015-10-20 09:14

”Ingen naturlag att SL ska vara i kris”

Det är ingen naturlag att SL:s ekonomi ska vara i kris. Tvärtom finns stor potential för en ekonomi i balans när efterfrågan på kollektivtrafik är stark och skatteintäkterna ökar. Men då krävs fokus på högre produktivitet, det vill säga ökat antal resor per spenderad krona på drift och investeringar. Och att biljettintäkterna ökar genom en mer attraktiv kollektivtrafik.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/ingen-naturlag-att-sl-ska-vara-i-kris-19317

Annons:
Inkanyezi
2015-10-20 09:25
#1

Biljettintäkterna är en halmgubbe i sammanhanget, de har ingenting med utbudet av trafik att göra, mer än att de minskar kollektivtrafikens attraktivitet jämfört med andra sätt att komma dit man ska. De är rent kontraproduktiva, och det borde inte vara något självändamål att biljettintäkterna ska öka. Man borde inte föra in ökande biljettintäkter som argument, eftersom det döljer de grundläggande problemen.

När man blandar in biljettintäkterna i resonemanget går det väldigt fel, eftersom biljettpriset är ett styrelement som missgynnar kollektivtrafik. För att göra den mer attraktiv har biljettintäkterna ingen bäring alls, men det finns en koppling som är ensidigt negativ mellan biljettpris och attraktivitet.

Om osthyveln ska tas till är ett stort problem att SL själv inte råder över sin verksamhet, vilket man gjorde tidigare, utan att politiska beslut har tvingat SL att lägga ut i stort sett all produktion på entreprenad, där det förutsätts att någon ska skära emellan, tjäna pengar, på verksamheten, oavsett om den i sig går med vinst. Att ta tillbaka det som man så lättvindigt har förlorat borde vara ett första steg.

Avgifterna kan slopas helt. De fyller enbart funktionen att proppa igen staden så att bussarna inte kommer fram.

Upp till toppen
Annons: