Annons:
Etikettstationer-och-hållplatser
Läst 912 ggr
[Jimmy.L]
2015-10-22 12:58

Nya stationen får inga rulltrappor

Två av stans nya tunnelbanestationer är så djupa att specialhissar ska monteras in för att resenärerna ska komma av perrongen. På stationen Sofia är hissen den enda vägen ut. – Har man väldigt svår klaustrofobi och hisskräck kanske man inte väljer tunnelbanan över huvud taget, säger Håkan Wilken, projekledare på SLL.

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4134578.aos

Annons:
Ride84XL
2015-10-22 23:51
#1

Det där verkar ju inte helt optimalt. Vad händer vid t ex strömavbrott. Skulle inte va skoj om det händer när man är på plattformen eller halvvägs på väg upp/ner. Går väl att ha reservkraftsaggregat man kör igång enbart för hissarna. Men sånt kostar ju pengar och SL är snåla. 

Är stationen 100 m ner så är dock hissar ända lösningen. Det går förmodligen inte att bygga så långa rulltrappor utan man skulle få byta rulltrappa 2-3 ggr under färden upp. Tänk att åka upp för 3 st rulltrappor som är lika långa som Kungsträdgårdens. Det skulle ta alldeles för lång tid. Rulltrappor är ju inte 100% säkra i sig självt heller, som vi sett.

Enl vad jag läst ska man bygga en räddningstunnel som är avskiljd från tågens tunnlar - så att man ta skydd vid en brand. Den vägen kommer man förhoppningsvis kunna gå till intilliggande stationer som har trappor/rulltrappor vid ett strömavbrott där man befinner sig på plattformen. Det blir väl dock några km promenad under jord - men det är ju mest coolt (om man inte har bråttom nånstans). I värsta fall kan man ju gå i tågens tunnlar. Dock kanske det är bra att ha ficklampa med sig när man åker den linjen, hahaha (eller en mobil med sån funktion)

[Jimmy.L]
2015-10-23 07:53
#2

Brandkåren brukar ofta vid strömavbrott sköta hissar manuellt.

Orso
2015-10-26 14:05
#3

Det funkar ju i London så varför skulle det inte funka här. Förutom att SL är inblandade i inköpet då.

Upp till toppen
Annons: