Annons:
Etiketttunnelbana
Läst 8344 ggr
[Jimmy.L]
2015-11-10 14:04

"Kasta inte skit på mig – jag gör så gott jag kan"

​Som förare i kollektivtrafiken får man dagligen stå ut med svordomar, påhopp och resenärer som sinkar trafiken genom att hålla uppe dörrarna. Men det är inte mitt fel att du har planerat din resa dåligt, så sluta ta ut din ilska på mig. Då blir vår resa tillsammans trevligare, skriver Michaela Honkakumpu, gruppchef och tidigare tunnelbaneförare.

http://www.metro.se/metro-debatt/kasta-inte-skit-pa-mig-jag-gor-sa-gott-jag-kan/EVHokj!LhxgizrJ2aJa/

Annons:
Sommarek
2015-11-10 14:22
#1

Visst ska man inte ta ut sin ilska på personalen, men samtidigt ser jag inte hur det är mitt ansvar när man tvingas sitta i ett tåg i 45 minuter på grund av nedriven kontaktledning. Ska man kanske planera in en extra timme i sin resa, för säkerhets skull? Eller två? Vart går gränsen, liksom?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Jimmy.L]
2015-11-10 14:29
#2

I tunnelbanan finns det väl ingen kontaktledning. Och vad jag vet så är kontaktskenan som sitter där dödlig om man kommer åt den så det är väl bättre att vänta tills man stängt av strömmen än att någon skulle komma åt den och riskera livet?

Sommarek
2015-11-10 14:31
#3

Jag talar om kollektivtrafik i allmänhet, inte bara tunnelbana. Alla bor nämligen inte i Stockholm.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Jimmy.L]
2015-11-10 14:35
#4

Artikeln handlar om Stockholm och om tunnelbanan!

Sommarek
2015-11-10 14:37
#5

Jupp, eller som det står i artikeln "Gång på gång, dag efter dag, får man som förare i kollektivtrafiken ta skit." "…i tunnelbanan och resten av kollektivtrafiken underbara."

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Catwoman
2015-11-13 09:30
#6

#1 Inte kan man räkna in att jag ska krocka med bilen heller om jag tar den till jobbet. Inte kan man planera in i tiden att jag ska få punktering på cykeln om jag cyklar till jobbet, inte kan man planera in att bussen blir stående för att det hänt någonting längre fram på gatan.Vissa saker kan man bara inte räkna in.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Annons:
wildfire
2018-11-21 18:22
#7

Hej på er !

Det här är en gammal tråd men jag kan inte låta bli att putta upp den eftersom det är ett aktuellt läge en tunneltågförare möter varje dag i sitt jobb.

Jag har kört tunnelbana i 17½ år men det är nu 16 år sedan som jag lämnade mitt jobb men jag minns mycket väl hur det var att möta trafikanter som skyllde på oss som förare att det var vårt fel om det var förseningar och stopp i trafiken.

Vet ni, vi kunde inte påverka det tekniska, vi kunde inte heller påverka  den undermåliga vagnpark som inte höll måttet för dagens trafik säkerhetsmässigt.

Vi kunde inte heller påverka när någon tog det tragiska beslutet att hoppa framför våra tåg och att det därefter följde stopp och förseningar i trafiken som drabbade trafikanterna.

Jag hade oturen att vara med om PUT som det heter vid 7 tillfällen PUT  = Person under tåg och att sitta och säga  som #1 skriver Visst ska man inte ta ut sin ilska på personalen, men samtidigt ser jag inte hur det är mitt ansvar när man tvingas sitta i ett tåg i 45 minuter på grund av nedriven kontaktledning. Ska man kanske planera in en extra timme i sin resa, för säkerhets skull? Eller två? Vart går gränsen, liksom?

Du får vackert sitta instängd i vagnen så länge ett räddningsarbete pågår för då handlar det om att rädda liv inte om trafiken eller trafikanterna blir lidande och ja som kollektivtrafikant så får du räkna med förseningar som är obekväma eftersom  det finns dom som hoppar framför tågen och det är inte alltid man går ut med just händelsen via högtalarsystemet av hänsyn till alla inblandade.

Ingen har någon som helst rätt att skälla ut förare i deras jobb tro mig vi gjorde vårt bästa men jag har även vart med om att ha fått skäll för att jag stått med PUT  och stoppat trafiken något jag absolut inte kunnat påverka men såna är ni människor ni ser inte den verklighet tunnelbanan innebär att jobba i, ni ser bara till er själva och er tidspassning men vi då som offrar våra raster och vår lunch för att skjutsa er sura lymlar som bara klagar 😕

Jag måste ändå säga att det fanns fantastiska trafikanter som var så förstående och tillmötesgående mitt i allt så dom finns dom också som mötte mig med förståelsen men dom var få.

Det heter strömskena inte kontaktledning och strömskenan innehåller likström inte växelström det är skillnaden.

[Jimmy.L]
2018-11-21 19:07
#8

ni ser bara till er själva och er tidspassning men vi då som offrar våra raster och vår lunch för att skjutsa er sura lymlar som bara klagar Ledsen

"Ni" är väl lite hårt att säga, jag fattar att förare inte kan göra mycket vid självmord, påkörningar, växelfel, vagnfel, lövhalka. ordningsproblem.

Det är bara att ta andra vägar vid händelser som står utom kontroll.

[QASIK]
2019-09-26 18:20
#9

Kryper till korset och avslöjar att även jag har kört T-banan. 
Bortsett från "ni" och "lymlar" har Wildfire förklarat det bra.
Och även Catwoman har rätt. Det går helt enkelt inte att förutse så otroligt mycket som kan påverka ens restid oavsett färdmedel. Livet händer. Det är svårt nog att ha tolerans när man själv orsakar eventuella förseningar, så när tredje part orsakar dem blir det lätt att man blir frustrerad och känner sig maktlös. Men alla gör vi vårt bästa eller hur? Vi fixar ju punkan eller ställer cykeln och tar oss fram på annat sätt. Vem kan vi anklaga för punkan på cykeln? Absolut ingen tycker jag. Shit happens. Det får man komma ihåg i sin stress när något pajar i kollektivtrafiken. Det är människor som jobbar där och varendaste en gör sitt yttersta för att allt ska rulla på så snabbt som möjligt. 

Angående påkörning (Olyckshändelse)
Tack och lov händer PUT (person under tåg) inte så ofta just i T-banan. Det sker oftare på järnvägsspåren. Oavsett var det sker, då är det bra om man kan komma ur sin egen bubbla och tänka till exempel på föraren som just har drabbats av ett allvarligt trauma. Och ändå måste jobba vidare tills hjälp kommer plus att föraren behandlas som eventuell misstänkt och allra först behöver lämna diverse prov innan den omhändertas på ett mer humant vis. Föraren har det svårast av alla just i en sådan stund helt enkelt. Och alla, precis alla står helt maktlösa just då. Varken fordon eller människor får röra sig i någon riktning innan polis och räddningstjänst har avslutat sitt arbete.

Så om ni någon gång hör ordet "Olyckshändelse" i samband med spår/järnväg, försök att tagga ner och skänk en tanke till den stackaren som jobbar ombord.

[Jimmy.L]
2019-09-26 18:29
#10

Varje år hoppar uppemot 20 personer framför tunnelbanan i Storstockholms tunnelbanenät. Men döds- och olycksfallen skulle kunna minska om det pratas mer om förarnas situation, menar suicidforskare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-vill-forskare-minska-antalet-sjalvmord-i-tunnelbanan

Upp till toppen
Annons: